Найпопулярніше місце для прослуховування музики — це автомобіль. Згідно з даними Міжнародної федерації виробників фонограм (IFPI), половина опитаних людей по всьому світу слухають музику саме в дорозі. Для одних важлива гучність і потужні баси, для інших — деталізація звуку.
Турніри з автозвуку — це яскраві шоу, де збираються охочі перевірити свої барабанні перетинки на міцність. Один із провідних українських експертів з налаштування аудіообладнання — Олександр Корчинський, який в цьому році встановив рекорд країни на профільних змаганнях dB Drag Racing. Також Олександр заснував власний бренд KorchAudio і розробляє кастомні сабвуферні короби та динаміки.
Про те, якими бувають системи в автозвуку, як готуються чемпіонські машини і для чого люди обожнюють викручувати звук на повну гучність — в інтерв'ю з Олександром Корчинським.
— Олександре, з 2015 року ви перемагаєте в різних національних турнірах з автозвуку. Як змінюються тренди в аудіосистемах і які є зараз?
— Почнемо з того, що розберемося в термінології. В автозвуку існує два поняття: SPL і SQ. SPL або звуковий тиск — це ті найгучніші системи, які ви часто бачите на змаганнях. Саме вони встановлюють рекорди за гучністю звуку. SQ — це якість звуку, де акцент ставиться на чистоту і точність відтворення. За грамотно складеної системи музика у вашому авто звучатиме саме так, як її задумували її автори.
Можу сказати, що всі ці роки в системах SPL акцент ставиться на збільшення потужності та ефективності систем, мінімізацію викривлень і поліпшення систем охолодження. У SQ набирають популярності цифрові процесори, які дають змогу точніше налаштовувати звук.
Головний тренд — гібридні системи, які поєднують потужну гучність із чистим звучанням і створюють ефект «навколишнього звуку».
— Цього року ви встановили рекорд країни в національних змаганнях dB Drag Racing. А з чого складалася ваша чемпіонська аудіосистема?
— Ми вирішили, що виграти потрібно за будь-яку ціну. Якщо говорити про технічну складову, то в моїй системі були спеціально розрахований і продуманий короб із високоякісного матеріалу, потужний і якісний підсилювач, літієві батареї для живлення системи, відмінна вібропідготовка кузова автомобіля. Навіть автомобіль був ретельно підібраний саме під змагання. Встановлено кастомні сабвуфери з надлегкими дифузорами і карбоновими компонентами, а також спеціально розроблений фазоінверторний порт. Однак, крім технічних аспектів, важливий і інший фактор — багаторічний досвід і ретельна підготовка. Я став чемпіоном завдяки наполегливості, педантичності та прагненню досягати мети.
— Ви працювали в міжнародній мережі автосервісів Bosch Service. А з чого почався ваш шлях в автозвуку?
— Я з дитинства любив музику і цікавився аудіотехнікою. Свій перший сабвуфер я встановив у машину тата мого друга, коли навчався в старших класах. Поступово серед друзів і знайомих я заслужив репутацію як людина, яка добре знається на музичних системах, і почав на дозвіллі під'єднувати знайомим автомагнітоли і сабвуфери в їхні автомобілі. Найскладнішим на початку звичайно був обмежений бюджет — грошей не було, а якісні компоненти коштували дорого. Пам'ятаю, як постійно після пар забігав у місцевий магазин автозвуку подивитися новинки, а ще скачував і перечитував різні статті про встановлення аудіокомпонентів в автомобілі.
— Об'єднавши ваш досвід і талант з налаштування обладнання, ви створили власний бренд KorchAudio і збираєте сабвуфери та динаміки, які навіть при невеликих розмірах можуть видавати потужний звук. Як це можливо?
— Для хорошого звуку необхідні якісні матеріали, комплектуючі та компоненти — це прописна істина. Але особливу увагу я приділяю жорсткості конструкції, правильності розрахунків і формі фазоінвертора. Це — одна з найважливіших частин в акустичній системі. Саме фазоінвертор робить бас потужним і насиченим.
Наприклад, я використовую гнуту фанеру для створення фазоінверторних портів радіальної або експоненціальної форми, що нагадують духові інструменти. Це дає можливість досягти більш насиченого баса. Це — звичайна фізика. Така хитрість, завдяки якій звук виходить чудовим, незважаючи на невеликі розміри сабвуфера.
— Ви були суддею на етапах національних змагань з необмеженого звукового тиску Caremotion у 2019 році. Які критерії найбільш важливі під час оцінювання аудіосистем?
— Етапи Caremotion — це змагання в гучності звуку. У них беруть участь так звані SPL-системи, про які я вже говорив. Тут найважливішим критерієм стає максимальний рівень звукового тиску при збереженні доброї якості звуку. Такі системи орієнтовані на отримання рекордних рівнів гучності.
Крім звукового тиску, важливо приділяти увагу якості та безпеці встановлення обладнання. Правильне розміщення обладнання — критично важливе для запобігання пошкоджень як системи, так і автомобіля.
Крім того, важливо враховувати правильний розподіл навантаження на акумулятор, щоб уникнути перегріву або короткого замикання. Усі кабелі та з'єднання мають бути якісними та розрахованими на високі навантаження, а також обов'язково захищені силовими запобіжниками. Неякісні або неправильно під'єднані дроти можуть спричинити перегрів, короткі замикання або навіть загоряння.
— Ви активно ділитеся своїм досвідом: писали статті про проєктування аудіосистем на популярних форумах, ведете блог у ВК та Instagram, а також вели такі популярні канали, як drive2 і cxem.net. Дайте професійну пораду, на що звернути увагу під час встановлення автозвуку?
— Перше, на що б я рекомендував звертати увагу — підключення. Використання неякісних або невідповідних проводів може призвести до перегріву або коротких замикань. Важливо використовувати проводку, що відповідає потужності системи, і уважно стежити за правильністю підключення. Неправильне підключення динаміків (наприклад, переплутані плюсовий і мінусовий дроти) може призвести до спотворення звуку або втрати басів. Ще один важливий момент — правильне розміщення обладнання. Розміщення динаміків може сильно вплинути на якість звуку. Під час встановлення підсилювачів важливо передбачити систему охолодження або забезпечити достатній простір для вентиляції. Перегрів підсилювачів може призвести до їхнього пошкодження, особливо за високих рівнів гучності. Недостатньо досвідчені користувачі можуть не налаштувати підсилювач або еквалайзер належним чином, що призводить до негармонійного звучання і навіть до виходу з ладу компонентів системи. Ну і, звичайно, для потужного автозвуку необхідна якісна віброізоляція. Її нестача або відсутність може призвести до того, що звукові хвилі гаситимуться, а резонанси виникнуть у непередбачуваних місцях, що сильно погіршить якість звуку.